Ennen harkkoja käytiin Hämeenlinnan Mustissa ja Mirrissä ostamassa Piipalle valjaat ja samalla katsomassa vähän maailman menoa. Damppi otettiin mukaan kaveriksi sillä viime kertainen käynti kyseisessä liikkeessä Piipan kanssa oli aika... miten sen nyt sanoisi... no ikimuistettava... ;) Nyt meni hienosti ja likat käyttäytyi hyvin.

Ja sitten harkoista.
Piippa oli taas vähän ärsyttimenä Pepulle ja ryhmästä on jäänyt yksi koirakko pois, lupasi Anne että voisin Piipan kanssa siinä harkata kunnolla. Tosi kiva! Ensin ruutuun. Vietiin taas yhdessä lelu sinne ja se on kyllä eräänlainen operaatio, Piippa on suurimman osan ajasta ilmassa... Paluu merkille ja lähetys ja hienosti ampui ruutuun. On se vaan niin mainio. Toistettiin ja sen kummempia ajattelematta otin namin ja sillä ohjasin Piipan sillä sivulle. Lähetys ja ihan yhtä hienosti mokoma lähti. Anne sanoi että oli aivan varma ettei Piippa lähde mihinkään koska olin mennyt sekoittamaan sen ajatukset ruudusta nameilla sun muilla systeemeillä. Että mä olen hyvä! Koira onneks osoitti olevansa fiksu, joten en onnistunut pilaamaan sen suoritusta.
Seuraavana otettiin hyppyä. Voi kamala miten tuo pikkutirri on jo nyt kiinni mun käsiohjauksessa :( Ei meinannut millään lähteä hyppyyn kun en näyttäny kädellä, ei vaikka Anne heilutti lelua hypyn toisella puolella. Tosi lähelle hyppyä piti mennä ennen kuin saatiin lähtemään pelkällä käskyllä. Piippa vaan tönötti sivulla ja killitti mua silmiin.
Sitten nouto. Tämä olikin mielenkiintoinen tällä kertaa. Piippa lähti kapulan perään hyvin niin kuin yleensä, mutta pysähtyi kapulan eteen ja katsoi mua. Ilme oli aivan sama kuin sen kahden kilon kapulan kanssa! Selkeesti sille oli nyt jääny mielikuva että ei hän jaksa näitä enää nostaa :( Laitoin kapulan suuhun ja lähdin juoksemaan ja hyvin sen kanssa tuli. Lopuksi piti ottaa vielä herättely nouto, eli että heitän kapulan ja pidän Piipasta kii ja lasken liikkuvan kapulan perään. No, onnistuin harrastamaan korkeusheittoa ja kapula lensi kattoon josta tippui lähes nokan alle... Vitsi oon hyvä. Uus heitto ja se meni vähän paremmin ja saatiin Piippakin noutamaan...
Loppuun vielä ihan suora luoksetulo. Piippa jää hyvin, mutta voi herttinen taaskaan se ei meinannu lähteä millään ilman käsiapua... Tönöttää vaan paikoillaan sen näkösenä että näytä nyt! Huoh... Toisella kerralla otettiin lelun kanssa ja tuli hyvin. No, nyt täytyy vaan keskittyä tuohon että tajuaa myös toimia pelkällä käskyllä.

Pepun kanssa ensin myös ruutuun. Vietiin nami yhdessä ja paluu merkille josta lähetys. Peppu lähti ihan mielettömän hyvin ja juoksi reippaasti! Tosi hienoa. Toisella kerralla Anne vei namin ruutuun. Herättely hyvissä ajoin ennen merkkiä josta lähetys. Ja yhtä hienosti lähti :)
Seuraavaksi hyppynoutoa. Tarkoituksena harkata vinoista kulmista. Anne vei kapulan valmiiksi vinosti ja mun homma oli lähettää hypyn kautta ja varmistaa takaisintulo myös hypyn kautta. No, enhän mä tietty ollu hereillä kun Peppu tuli takasin päin ja ohi tuli :( Eikun uudestaan, nyt olin skarppina, mutta niin skarppina että olin jo käsineni ohjaamassa... Ei oo ihme et mun koirat on kiinni mun käsissä ku ne heiluu joka paikassa. Nooh, vielä uudestaan ja vihdoin maltoin toimia oikein. Tehtiin noudot vinoon sekä oikealle että vasemmalle ja kun mä opin niin hyvin meni. Loppuun vielä hyppynouto ihan alusta että minä heitän jne. Tietysti onnistuin heittämään ekan kerran esteeseen... Mun tarttee varmaan mennä johonkin kapulanheittokurssille... Sain mä sen vihdoin esteen ylikin ja saatiin onnistunut suoritus.
Sitten kaukkareita. Se seisomaan nouseminen on edelleen meille ihan järkyn vaikeeta. Anne näytti viime kerralla uuden keinon millä sitä vois koittaa, mutta se takapuolen nostaminen on Pepulle vaan jotenkin niin vaikeeta. Mun piti Annelle näyttää miten se tökkii, mutta nyt Peppu nousikin suht hyvin ylös! Se on näköjään funtsinu asiaa mielessään. Jatkamme siis tällä tavalla.
Lopuksi vielä idaria. Tätä ei ollakaan harkattu vielä. Otettiin seuraamiset aina seuraavalle sivulle ja asennoissa ei kierretty luonnollisesti koko kierrosta vaan pienet ympyrät koiran ympäri. Ihan hienosti Peppu pysyy paikoillaan. Istumisessa annoin käsiavun, kun sitä ei olla harkattu pitkään aikaan.
Loppuun vielä pari lyhyttä paikallaoloharkkaa. 2 kertaa maassa oloa ja kerran istumista. Ne meni hyvin.

Daa harjoitteli myös ruutua. Veivat lelun ruutuun, paluu merkille ja lähetys. Daa lähtee hyvin, siinä ei ongelmia. Anne ehdotti että voisi jo kokeilla lyhyemmältä matkalta ilman että lelu on valmiina ruudussa vaan heittää sen sitten sinne. Daa lähti hyvin, mutta kääntyi ennen ruutua ja jäi seisomaan. Töpötti siitä sitten askel kerrallaan ruutuun. Eli lähemmältä matkalta tätä vielä korkeintaan.
Daallahan on noudon kanssa paha varastamisongelma, joten Anne toimi apurina. Juha heitti ja saman tien lähti myös Daa. Anne otti kapulan pois ennen kuin Daa ehti siihen ja eikun uudestaan. Ja taas nousi takamus ja muutama askel tuli, seuraavalla kerralla nousi enää takamus. On se sitkee. Mutta saivat onnistuneen noudon loppuun. Paljon vaan toistoja, pakkohan sen on jossain vaiheessa ruveta siellä pysymään!
Dampin seuraaminen on aika pompottamista, joten Juha harjoitteli sitä itsekseen hallin perällä. Daa pitää kyllä hyvin kontaktin, mutta takapää menee hassua pylly ylös, pylly alas liikettä.
Lopuksi vielä paikallaolot ja ne meni hyvin.